Zorgen voor processen die lopen als een knikkerbaan

Geplaatst op door Component Manufacturing

Dave van ‘t Hull (43) is sinds een jaar Logistics Engineer bij NTS Hermus in Venray. Zijn voornaamste opdracht: ervoor zorgen dat de processen bij Hermus lopen als een knikkerbaan. Heel concreet betekent dit: het zo efficiënt mogelijk inregelen van logistieke parameters zodat een optimale flow ontstaat. En dat alles door zeer nauw en op strategische basis samen te werken met de klant en in alle facetten van het bedrijf te redeneren vanuit klantperspectief. Dat de nieuwe manier van werken werkt, merkt hij. Zowel doordat in de dagelijkse praktijk ruimte ontstaat voor nieuwe activiteiten als aan de complimenten van de klanten.

“Normaal gesproken redeneer je in mijn functie vanuit de operatie”, vertelt Dave. “Maar ik bekijk processen vanuit een sales en klantperspectief. Organisatorisch gezien, val ik ook onder Sales. Dat is voor mijn functie heel bijzonder. In de praktijk betekent dit dat ik heel goed kijk naar de klanten en hen intensief volg. Je moet voeling hebben bij waarmee zij te maken hebben en hoe hun markt zich ontwikkelt om je eigen productieproces goed te kunnen inrichten.”

Implementatie van Heijunka voor creëren optimale flow

“We hebben hier bij NTS Hermus zo’n tien grote klanten. Dan is het heel belangrijk dat je hen op de voet volgt en weet wat er bij hen speelt. Om van deze nieuwe manier van werken een succes te maken hebben we een nieuwe overlegstructuur en ‘Heijunka’ geïmplementeerd. Heijunka is een Japanse lean methode die gebruikt wordt om productie te nivelleren. Het zorgt ervoor dat er, ook bij een variabele klantvraag, een gelijkmatige instroom van productiewerk is. Op deze manier is er altijd één consistent tempo en raken mensen niet overbelast.”

Markten zijn veranderlijk, dat moet je begrijpen

“Voorheen werkte NTS Hermus anders. De operatie kreeg een bak met data en ging daarmee aan de slag zonder het grote plaatje of de context te zien. In de praktijk fluctueert de vraag naar producten van onze klanten echter. Dat gaat omhoog en omlaag en daarop moet je anticiperen met je productie. De markten waarin onze klanten opereren zijn veranderlijk, dat moet je begrijpen. De wereld verandert om ons heen en daar moeten wij in mee.”

Meer zicht op klantproces voor totale organisatie

“We hebben er daarom ook in geïnvesteerd om alle betrokken afdelingen meer zicht te geven op het klantproces. Daarin heeft mijn college Elsbeth de Jong, die Customer Service Officer is, een belangrijke rol. Zij zorgt er onder meer voor dat onze collega’s de klant en het product waaraan zij werken, beter leren kennen. Zo heeft ze bijvoorbeeld gezorgd dat onze collega’s in de operatie een online demonstratie kregen van StyleShoots een product waaraan zij werken. Dan gaat zoiets veel meer leven en ontstaat er meer begrip.”


Copyright fotografie: Styleshoots. Op de foto is het product 'Vertical' te zien voor fotografie van kleding en paspoppen voor o.a. Zalando.

Verbetercultuur implementeren vereist doorzettingsvermogen

“In de praktijk merk je wel dat het niet altijd eenvoudig is voor mensen om op een andere manier te gaan werken. Het is heel verleidelijk om in vertrouwde patronen te vervallen. We hebben namelijk altijd een excuus om iets op een bepaalde manier te doen. Maar als we blijven doen wat we deden dan krijgen we altijd wat we kregen. Door onze nieuwe werkmethodiek spreken wij elkaar daar directer op aan zonder elkaar iets te verwijten. Zo creëer je een verbetercultuur.”

Vakmanschap en creativiteit onderscheiden voor NTS Hermus

“Ik ben nu een jaar met deze transformatie bezig en ik merk het verschil. We krijgen heel positieve reacties van onze klanten. NTS Hermus is in de basis dan ook een uniek bedrijf dat zich kenmerkt door vakmanschap en creativiteit. Waar wij echt heel goed in zijn, is het maken van complexe plaatdelen. Coverdelen van machines die zowel functioneel zijn als esthetisch heel goed ogen. Dat is van belang voor de klant.”

Heijunka werpt vruchten af

“Dat Heijunka goed is ingeregeld, merken zowel wijzelf als de klant. We hebben veel minder verstoringen. Voorheen was het veel hollen en stilstaan. Nu kijken we veel verder vooruit. Daarvoor is een nauwe strategische samenwerking nodig. Product Life Cycle Management is daarbij key. Dat gaat steeds beter. Iets waar we overigens wel rekening mee moeten houden is dat we in de gestroomlijnde knikkerbaan wel wat flexibiliteit houden voor losse onverwachte aanvragen.”

Hoge CLIP = hoge betrouwbaarheid

“Betrouwbaarheid is een belangrijke graadmeter. Deze performance graadmeter noemen we Confirmed Line Item Performance (CLIP). Zo hadden we laatst bijvoorbeeld 100% CLIP. Dat hebben we gevierd. Die 100% CLIP betekent voor een klant simpelweg dat je heel betrouwbaar bent. We hebben bijvoorbeeld een klant die zelf nauwelijks voorraad heeft en waarbij wij in de productielijn aanleveren. Dat betekent concreet dat wij hooguit een dag voor of na de afgesproken datum mogen leveren. De klant in kwestie wil zich puur op R&D focussen en niet op iets als de maakbaarheid van plaatdelen. Dat laten zij graag aan de maakbedrijven over.”

Energie van tevreden klanten en puzzelen met getallen

“In mijn rol heb ik dan ook veel contact met onze accountmanagers en de klant: over voorraden, om te weten wat er bij hen speelt, wat de marktverwachtingen zijn en meer. Ik krijg er ook energie van wanneer klanten tevreden zijn. Dat geeft mij voldoening. Daarnaast vind ik het natuurlijk ook heerlijk om te puzzelen met getallen. Je moet wel een beetje een controlfreak zijn om dit leuk te vinden. Zo ken ik alle codenummers van alle klanten uit mijn hoofd.”

Direct betrokken en verantwoordelijk voor resultaten

Verder vind ik het werken voor een MKB’er zoals NTS heel leuk. Voorheen heb ik jaren gewerkt bij OEM’ers Dat is ook mooi en uitdagend maar toch heel anders. Wat je hier doet is veel meer voelbaar, je bent direct betrokken en verantwoordelijk. Elke euro doet er hiertoe. Ook daar krijg ik veel energie van.”

Wil je onze vacatures en blogs direct in je mailbox?
Laat je e-mailadres achter en blijf op de hoogte

Klik hier voor onze privacy verklaring.