We gaan de taal van de klant beter spreken

Geplaatst op door Systems Assembly

Leon Vincent heeft een dubbelrol bij NTS. Naast projectmanager New Product Introduction is hij proces engineer. Als extern consultant werkt hij aan de gefaseerde implementatie van een Product Life Cycle Management systeem voor de divisie mechatronica. Daarnaast richt hij zich op procesoptimalisatie van operations waarvoor hij een systeem met Manufacturing Execution System functionaliteiten ontwikkelde. Beide systemen verminderen foutkansen en geven meer inzicht in waar verbetering mogelijk is. Dat gaat de klant merken. “Wij gaan de taal van de klant beter spreken.”

Dubbele opdracht als projectmanager en process engineer

“Ik werk bij TMC voor de unit New Product introduction en heb onder meer projecten gedaan voor ASML, OCÉ en ASMI. Momenteel werk ik voor NTS als projectmanager New Product Introduction. Eigenlijk vervul ik hier een dubbele rol. Enerzijds ben ik projectleider, anderzijds process engineer. Dat is het leuke aan een bedrijf als NTS, het is precies groot genoeg om iets professioneel op te pakken, maar klein genoeg om je overal tegenaan te kunnen bemoeien.”

Implementatie van Product Life Cycle Management systeem

“Ik ben bezig met de implementatie van een Product Life Cycle (PLM) Management systeem. Dat wordt gekoppeld aan het ERP systeem van NTS. Dat systeem is een standaardpakket en ondersteunt standaard productstructuren maar we hebben behoefte aan maatwerk functionaliteiten. Zo kan de technische tekening van een klant bijvoorbeeld een vertaalslag vereisen die je niet één op één in een systeem kunt stoppen. Daarvoor is dit systeem bedoeld.”

Gefaseerd live brengen

“De NTS-Group holding heeft gekozen voor dit specifieke systeem. Bij Development & Engineering is het al operationeel, de divisie Systems Assembly is de volgende divisie die het gaat implementeren. De implementatie van dit systeem gaat langer dan een jaar duren. Dat pakken we gefaseerd aan. We starten met het opstellen van requirements voor het systeem en leggen vast wat we nu eigenlijk precies willen, dan bouwen we een protosysteem, daarop volgen een aantal iteraties waarbij we de scrum-methodiek volgen en zo gaan we het stap voor stap live brengen.”

Nieuwe updates productdocumentatie vergelijken

“Voor Development & Engineering is het systeem heel makkelijk om er CAD tekeningen in op te slaan en er vervolgens versiebeheer op toe te passen. Voor Systems Assembly zal het vooral gaan dienen om er productdocumentatie en productstructuren in op te slaan. We krijgen productdocumentatie van klanten en willen we het wanneer we een nieuwe update krijgen, kunnen vergelijken.”

Verbeterd versiebeheer gaat leiden tot minder fouten

“Door de uiteindelijke implementatie van het PLM management systeem, merkt de klant straks dat wij hun taal beter gaan spreken. Wanneer we een nieuwe versie van een ontwerp krijgen van een klant hebben we op dit moment nog niet het optimale zicht op wat er in gewijzigd is. Het verbeterde versiebeheer gaat leiden tot minder fouten en dat gaat de klant merken.”

Procesinformatie operations ander deel opdracht

“Bij Systems Assembly gaat het vooral om prototypes die gereed worden gemaakt om in een groter volume te ontwikkelen. Dan gaat het vervolgens over naar operations en dat is een ander deel van mijn project. Bij operations haal ik informatie uit een proces. Bijvoorbeeld voor Phenom World. Daar ga ik dan met de monteurs vanuit mijn IT-achtergrond naar kijken.”

Zelf ontwikkeld systeem met MES functionaliteiten geeft zicht op prioriteiten

“Zo heb ik een systeem gemaakt waarin de monteurs tijd kunnen registeren. Hour-2-hour logging, dus hoe lang ze bezig zijn met een bepaalde handeling, hoeveel tijd ze kwijt zijn per verstoring enzovoorts. Het mooist zou zijn wanneer we daar een Manufacturing Execution System (MES) voor zouden kunnen implementeren.

Inzicht in verstoringen en toekomstig benodigde specs

“Dat is voor nu nog te veelomvattend maar het systeem dat ik nu heb geïmplementeerd met MES functionaliteiten, kun je al gebruiken om teamleiders inzicht te geven in welke verstoringen ze eerst moeten aanpakken en waar ze hun capaciteit op moeten zetten. Ook kun je het gebruiken om aan toeleveranciers te laten zien wat voor specs er in de toekomst vereist zijn.”

Zicht op verstoringen en handvatten voor klant

“Een voorbeeld van hoe we het nu al in de praktijk gebruiken is bijvoorbeeld in het geval van Phenom World. Die producten bevatten veel black-box componenten. Dat zijn componenten die van een externe supplier komen en IP beschermd zijn. Als de machine uiteindelijk niet werkt kan één van die componenten de oorzaak zijn. We moeten dan inzichtelijk maken hoeveel tijd die exacte componenten ons kosten zodat iemand van Phenom World zelf op pad kan naar die leverancier om het probleem structureel op te lossen.”

Wil je onze vacatures en blogs direct in je mailbox?
Laat je e-mailadres achter en blijf op de hoogte

Klik hier voor onze privacy verklaring.