Samen successen behalen, werkt enorm motiverend

Geplaatst op door Systems Assembly

Vanwege de continue groei van NTS, wijzigde het bedrijf het afgelopen jaar de structuur van haar divisies. Voor Business Line Manager bij NTS Mechatronics, Ruud Kuepers (32), betekende dit een andere functie. Waar hij voorheen medewerkers aan elkaar verbond om klanten te ondersteunen, stuurt hij nu een multidisciplinair team aan dat dedicated werkt voor één klant. Een generalistische functie die een aanzienlijke dosis soft-skills vereist en meer verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Daarin voelt Ruud zich als een vis in het water. “Opgesteld staan voor een gezamenlijk doel en samen successen behalen, werkt enorm motiverend.” 

Na een structuurwijziging bij NTS Mechatronics veranderde ook Ruud's functie. Van een rol van Customer Service Executive groeide hij in januari van dit jaar door naar de functie van Business Line Manager. Waar hij voorheen mensen aan elkaar verbond om de klant zo goed mogelijk van support te voorzien heeft hij nu een eigen team dat dedicated klant specifiek werkt volgens een duidelijke structuur.

Klantspecifieke business lines

“Binnen de NTS Mechatronics vind je nu drie business lines,” legt Ruud uit. “De business lines zijn klantspecifiek. Uit een analyse die ik de afgelopen maanden heb verricht, is weer eens duidelijk geworden dat we voor specifieke klanten ontzettend veel kritische modules en producten maken. Het betreft een paar grote modules en een hele hoop verschillende producten en componenten. Die diversiteit vereist een strakke regie.”

Generalistische rol

“Mijn functie is heel breed. Je moet van heel veel verschillende zaken iets afweten. Dat sluit uitermate goed aan bij de verschillende studies die ik heb gevolgd. Het technische uit mijn opleiding werktuigbouwkunde, het proces denken uit mijn opleiding technische bedrijfskunde en het analytisch denken uit mijn master supplychain management komen in deze functie wonderbaarlijk goed samen. Dat is zo gegroeid, dit is geen functie waarvan je al van jongs af aan denkt, dit wil ik gaan doen. Je ontwikkelt je en van het één komt het ander.”

Veel grotere nadruk op soft skills

“Wanneer je deze rol vergelijkt met mijn eerdere rol als Customer Service Executive dan vereist deze functie veel meer soft skills. De theorie is zwart-wit maar het managen van mensen is een vak apart. Het betekent dat je heel goed moet luisteren naar de mensen in je team en wat hen beweegt om bepaalde keuzes te maken. De uiteindelijke resultaten zijn ook heel mensafhankelijk. Zo hebben mensen de ene dag een betere dag dan de andere dag.”

Samen successen behalen werkt enorm motiverend

“De nieuwe bedrijfsstructuur is absoluut een verbetering. Je merkt dat mensen graag in teamverband werken aan een gezamenlijk doel. Opgesteld staan voor een gezamenlijk doel en samen successen behalen werkt enorm motiverend, daardoor hebben medewerkers er veel meer zin in.”

Ruimte voor inbreng en toename onderling begrip

“Het stelt mensen in staat meteen verbeteringen door te voeren. Daarnaast haal je ook de frustratie weg bij degenen die vinden dat iets niet goed loopt. Ze hebben enerzijds de ruimte om iets in te brengen en krijgen anderzijds meteen ook inzicht in waarom anderen bepaalde keuzes maken vanuit hun expertise. Dat creëert onderling begrip. Bovendien komen er heel goede nieuwe ideeën uit voort.”

“Een mooi voorbeeld daarvan is waar we momenteel mee bezig zijn: het opnieuw inrichten van de cleanroom. Degene die verantwoordelijk is voor logistiek wil de meest optimale werkprocessen realiseren zodat een zo groot mogelijk efficiency kan worden bereikt, de cleanroom medewerker denkt aan het eigen werkplezier en wil bijvoorbeeld graag wat dichter bij een collega zitten en de technisch verantwoordelijke denkt op zijn beurt aan hoe er zo schoon en kwalitatief mogelijk kan worden gewerkt.

Mijn rol is dan om mijn teamleden uit te dagen samen tot een zo goed mogelijke oplossing te komen en uiteindelijk de knoop door te hakken. Dat mandaat had ik in mijn vorige rol niet, nu wel en dat is prettig.”

Klant meenemen in de verandering

“We hebben de klant ook meegenomen in onze nieuwe manier van werken, hen vertelt wat er ging veranderen en hoe. In de business line hangt nu een heel groot KPI-bord om de doelstellingen en vorderingen inzichtelijk te maken. Heel transparant, dat vindt de klant ook heel fijn. Je kunt in één oogopslag zien hoe de vlag erbij hangt.”

“We stellen KPI’s op voor een periode van drie maanden. Iedere week gaan we met het team bij het KPI-bord staan, om te zien of we op koers liggen. De performance wil ik bijvoorbeeld op 98% hebben. Alle verbeteringen worden specifiek weergegeven en als we ergens op achterblijven zetten we er extra op in. Successen vieren we samen. Zo hebben we onlangs een taartje gegeten op de sterk verbeterde kwaliteitsperformance.”

Grote verantwoordelijkheid leidt tot grotere trots op behaalde resultaten

“Zelf vind ik mijn huidige functie vergeleken met mijn vorige veel leuker. Met name omdat ik in deze functie aanzienlijk meer verantwoordelijkheid heb, dat is iets wat me drijft. Ik kom uit een ondernemersgezin. Met die ondernemersmentaliteit ben ik opgevoed. Wanneer ik weet waarvoor ik zo hard werk, dan kan ik ook echt trots zijn op de bereikte resultaten. Mijn grootste uitdaging voor de toekomst ligt in het managen. Ik wil uiteindelijk weten wat mijn leiderschapsstijl is. Op dit moment ben ik zelf nog aan het ontdekken welke stijl dat precies is.”

Ondernemende, dynamische bedrijfscultuur

“Bij NTS heerst een erg ondernemende bedrijfscultuur. Wanneer je initiatief neemt dan krijg je daar de ruimte voor en zie je de opbrengsten. Voordat ik bij NTS werkte, werkte ik in de aerospace. Vergeleken met de high tech wereld is dat een relatief rustige sector. Door de snelle veranderingen en continue innovaties in de techniek moet je heel snel schakelen. Het is heel dynamisch.”

“Dat vereist een ondernemende houding, niet lang aankijken, minder erover praten en meer aanpakken, doen en realiseren. We trekken hier dan ook mensen aan die risico’s goed kunnen inschatten, risico’s durven nemen en zeggen gas erop en gaan.”

NTS is niet te groot en niet te klein

“NTS is groot genoeg om heel professioneel te zijn en gelukkig niet té groot waardoor je echt ruimte krijgt om invloed uit te kunnen oefenen. Ik kan hier bij wijze van met een goed onderbouwd verhaal naar de CEO stappen om verbeteringen door te voeren. Aan de andere kant is er ook ruimte om fouten te kunnen maken en ervan te leren. Die combinatie werkt voor mij en past bij mijn ambities.”

Wil je onze vacatures en blogs direct in je mailbox?
Laat je e-mailadres achter en blijf op de hoogte

Klik hier voor onze privacy verklaring.