‘NTS is van ons allemaal’

Geplaatst op door NTS-Group. De leestijd is ongeveer 6 minuten.

Suzanne Coppers kent NTS van haver tot gort. Ze maakt dan ook al vanaf 1999 deel uit van het HR-team en werkte in diverse functies voor uiteenlopende NTS-bedrijven, de afgelopen jaren als Senior HR Adviseur. ‘Stilstand hoort niet bij NTS. We ontwikkelen ons nog steeds door, bijvoorbeeld in technologie, disciplines en werkwijzen. Dat doen we om onze klanten zo goed mogelijk te bedienen, daar leven we allemaal van. Het betekent echter wel dat onze mensen vaak met verandering te maken hebben. De kern van HR is hen ondersteunen met als doel dat ze plezier in hun werk hebben, het goed doen en hun ambities waar kunnen maken. En als dat lukt geeft mij dat ontzettend veel voldoening.’

Je werk al lang bij NTS…

‘Ik heb hier inmiddels twee decennia in de HR op de teller staan. Dat begon in 1999 bij Te Strake in Deurne als medewerker P&O. Ik maakte de fusie mee met Nebato - het ontstaan van NTS. Daarna werkte ik onder andere voor ons assemblagebedrijf NTS Mechatronics en onze specialist in de productie van coverings NTS Hermus. Sinds een kleine twee jaar ben ik Senior HR Adviseur voor de groep en focus ik me naast NTS Mechatronics op onze frames & cabinets-bedrijven en NTS Precision.’

Dat klinkt als een roerig bestaan in de HR…

‘Iedereen die bij NTS werkt kent de doorlopende verandering die dit bedrijf kenmerkt. Dat heeft natuurlijk te maken met de ontwikkeling van onze onderneming. We willen een internationale maak- en ontwikkelpartner voor OEMs zijn. NTS is daarom enorm gegroeid en verbreed. Er kwamen allerhande bedrijven en disciplines bij. Dat was nodig om onze ambities waar te maken. Maar het had natuurlijk wel consequenties, ook voor ons bij HR.’ 


Suzanne Coppers (r) samen met haar HR collega Lisan de Bresser.

En dus ook voor jou?

‘Als een organisatie contant schuift brengt dat natuurlijk soms onduidelijkheid en onzekerheid met zich mee. Er zijn mensen die het lastig vinden om daar mee om te gaan, en dat is ook logisch. Maar het biedt ook kansen. Door een reorganisatie bij NTS Mechatronics in 2008 werd mijn functie boventallig verklaard. Gelukkig kreeg ik de kans om bij NTS Hermus een zelfstandig HR-functie in de gaan vullen. Dat was een mooie stap en het hielp me verder in dit vak.’

Was die loopbaan in de HR altijd een droom voor jou?

‘Niet echt. Ik ben er heel vroeg ingerold en best wel een plakker. Dat wil echter niet zeggen dat ik stilzit en me niet ontwikkel. Ik heb inmiddels heel veel meegemaakt bij NTS; Cao-onderhandelingen, reorganisaties, me verdiept in allerhande juridische zaken, mensen die weg wilden verder geholpen, nieuwe binnengehaald, successen gevierd… You name it, I’ve done it. Die afwisseling maakt mijn werk uitdagend een leuk, en ik leer er heel veel van.’

Hoe vertaalt dat zich in je dagelijkse bezigheden?

‘Ik heb een volle agenda maar die wordt niet zelden ingehaald door de praktijk. Het werk dient zich aan. Soms moet je het ook halen. Niet dat wij nu constant iedereen in de gaten houden. Maar je hoort wel eens wat of merkt gewoon dat het niet helemaal goed gaat met iemand. Die signalen sla je op en op een gegeven moment is actie gewoonweg verstandig. Iedere dag is kortom anders, en die is bovendien zeer lastig te plannen. Er gebeuren altijd onverwachte zaken in de waan van de dag.’

Wat is volgens jou de kern van je werk?

‘HR is een ondersteunende functie. Het draait om het helpen van onze mensen. Ik vind dat heel erg fijn, niet in het minst omdat dat heel veel vormen kan aannemen. Soms draait het om het functioneren van individuele medewerkers; hen bijstaan om er het beste uit te halen binnen NTS. Een andere keer kijk je naar het grotere geheel, bijvoorbeeld door het met leidinggevenden te hebben over hun interactie met hun team of de samenstelling daarvan. HR gaat dus - naast allerhande praktische zaken - over het afstemmen van behoeftes van mensen en de organisatie.’

Dat klinkt vrij dienend…

‘Er is wat dat betreft ook het nodige veranderd hoor. Anderen binnen HR zullen wellicht de nadruk leggen op de adviserende en faciliterende rol die wij steeds meer spelen binnen NTS. Dat is ook goed. We moeten niet doorslaan in onze zorg. Dat draagt niet bij aan het optimaal functioneren van ons bedrijf. De mensen op de werkvloer hebben hun eigen verantwoordelijkheden. Zo is het, om maar eens een voorbeeld te noemen, allereerst aan teamleiders om zieke medewerkers te bellen. Weten wat er speelt en interesse tonen is van belang voor de persoonlijke verhoudingen, maar je doet er ook informatie mee op die van belang is voor het organiseren van het werk. Is er echt iets aan de hand en kom je er niet uit - moeten er bijvoorbeeld procedures in gang worden gezet om langdurig ziekteverzuim te voorkomen - dan zijn wij er natuurlijk om daarmee aan de gang te gaan.’

Zijn dat soort zaken gemakkelijk door te voeren?

‘Het is niet meer dan logisch om één lijn te trekken wat betreft het HR-beleid, de regels en procedures ten aanzien van ziekteverzuim, functieschalen, opleidingen, recruitment, noem maar op. Dat dat niet eenvoudig is mag duidelijk zijn. Veel van onze bedrijven kennen hun eigen geschiedenis, cultuur en werkwijzen. Het is dus een proces, maar wel één waar we allemaal beter van moeten worden. Bovendien is het natuurlijk gewoonweg goed voor de efficiency van dit bedrijf.’

En dus uiteindelijk ook voor de klanten…

‘Natuurlijk. Stilstand hoort niet bij NTS. We ontwikkelen ons nog steeds door, onder andere in technologie, disciplines en werkwijzen. Dat doen we om onze klanten zo goed mogelijk te bedienen, daar leven we allemaal van. Het betekent echter wel dat onze mensen voortdurend geconfronteerd worden met verandering, bijvoorbeeld in de vorm van wisselingen in de samenstelling van teams en samenwerkingsvormen. Dat daarbij zoveel mogelijk uniformiteit wordt gecreëerd is niet meer dan logisch. Hetzelfde geldt voor de diverse HR-functies. Die dragen immers bij aan het functioneren van onze mensen en teams, en dus ook de resultaten. Maar de evolutie van het HR-beleid en hoe we dat in de praktijk vormgeven binnen NTS gaat wat mij betreft ook gewoon over hoe je elkaar wilt zien en hoe je met elkaar omgaat. NTS is van ons allemaal. We moeten elkaar helpen om er het beste uit te halen. HR draagt daaraan bij, maar ons werkplezier en succes is onder de streep een verantwoordelijkheid van iedereen.’

Meer weten?

Neem contact met ons op via het formulier

Neem contact op