Frisse blik van vrije denkers

Geplaatst op door Development & Engineering. De leestijd is ongeveer 5 minuten.

Ralph ten Haaf werkt als Lead Engineer bij NTS. Met zijn team werkt hij aan een redesign van een wafer processing machine. De vraag van de klant is uitdagend: reduceer de kosten met 30%. Een opgave waarbij Ralph en zijn collega’s een frisse blik van vrije denkers goed kunnen gebruiken. Een opgave die zich bovendien uitstekend leent voor een nieuw format van NTS om talent van de toekomst op te leiden: student assignments. Een mooie kans dus voor Avans studenten Tim en Jelle die zich inmiddels stevig in de materie hebben vastgebeten en het hele ontwikkelingsproject van A tot Z bekijken.

Ralph is lead engineer bij NTS en werkt momenteel met een team dat bestaat uit twee design engineers, een architect, een projectmanager en een accountmanager aan een redesign van een wafer processing machine. Ralph is technisch verantwoordelijk voor het project. Het uiteindelijke doel is een fikse kostenbesparing: “onze klant gaf aan 30% van de kosten voor de module te willen reduceren.”

Handling van wafers met minimale contaminatie

“Wat we ontwikkelen is een machine voor de semicon. Die machine is bedoeld voor de handling van de wafers. Die wafer zit in een foup van 25 stuks, wordt er vervolgens uitgehaald en in een cd-rek geplaatst. Dat rek wordt vervolgens in een oven geplaatst en verhit tot 800 á 1000 graden. Wat het complex maakt, is dat er per 20 wafers maar één minieme contaminatie mag zijn van 20 nanometer. Het hele proces vindt daarom plaats in een pure stikstof omgeving.”

Frisse blik na een jaar zeer welkom

“Ons team werkt al een jaar aan dit traject, we hebben een hele lijst aan mogelijk besparingen opgesteld en zijn gaan kijken naar hoe we die konden realiseren. De ene oplossing leverde enkele tientallen euro’s op, de andere enkele duizenden, maar we zitten al een jaar in dit traject. Een tijdje terug merkte ik dat we als team wel wat inspiratie van mensen met een frisse blik kunnen gebruiken. Op dat moment zag ik een oud-docent van me iets posten op LinkedIn en kreeg ik het idee om studenten in te zetten. Zij kunnen met een frisse blik naar dit project kijken.”

Student Assignments – potentieel benutten en investeren in toekomstig technisch talent

“NTS is afgelopen zomer een initiatief gestart om technische studenten aan zich te binden: student assignments. Technische capaciteit, kunde en expertise zijn highly in demand. Gelijktijdig blijft een deel van die expertise en kunde onbenut. Denk aan technische studenten die naast hun studie een bijbaan als pizza-koerier vervullen in plaats van dat zij direct relevante ervaring opdoen. Of aan studenten die door de gezondheidscrisis lastig aan een stageplaats komen. Hun potentieel benutten en hen een kans geven zodat we ook in de toekomst over voldoende technisch talent beschikken, ligt ten grondslag aan de student assignments. Dit zijn technische projectopdrachten die volledig aansluiten op de dagelijkse operatie van NTS. De student assignments kunnen in verschillende vormen worden ingevuld, bijvoorbeeld als bijbaan, stage of afstudeeropdracht en worden zowel door individuele als door teams van studenten ingevuld.”

Gave totaalopdracht vanuit de behoefte van het project

“De student assignment die we hebben geformuleerd, omvat het hele ontwikkelingsproject van A tot Z. Maak een concept, doe een haalbaarheidsanalyse, werk aan een 2D en 3D design en de realisatie. Een hele gave opdracht dus die vanuit de behoefte van het project is ontstaan. Met die gedachte heb ik contact opgenomen met HR om te kijken of we hier studenten op kunnen zetten. De reactie was heel positief, we hebben een opdracht geschreven en uitgezet en niet lang daarna zijn we in contact gekomen met Tim en Jelle, twee enthousiaste 3e jaar hbo-studenten werktuigbouwkunde aan Avans Hogeschool.”

In kaart brengen wat het meeste potentieel biedt

“Met Tim ben ik in contact gekomen via één van mijn oud-docenten, Jelle kende NTS al omdat hij ons al eens ooit had bezocht tijdens een bedrijfsbezoek op zijn middelbare school. Ze zijn vijf weken geleden begonnen en zijn nu bezig met een vooronderzoek en draaien mee in het team. Ze beginnen zich echt in de materie vast te bijten en zijn bezig in kaart te brengen wat een functie nu kost en wat het mag kosten. Dat betreft een stukje value engineering, ze kijken naar waar het verschil het grootst is en wat het meeste potentieel biedt.”

Binnen gestelde kaders met gekke ideeën komen

“Ze hebben daarbij ook direct contact met onze divisie in Singapore die de onderdelen levert. Als ze denken dat een onderdeel goedkoper moet en kan, dan kunnen ze meteen toetsen of dat mogelijk is. Ze kijken dan bijvoorbeeld naar het design, gebruikte materialen, handlingskosten, de manier van assembleren. Alles mag en alles kan als het maar goedkoper wordt. De kostprijs moet omlaag de technische specs moeten hetzelfde blijven en het moet maakbaar zijn. Binnen die kaders mogen ze met gekke ideeën komen.”

Nieuwe generatie talent kansen geven en er energie van krijgen

“Het mooie aan deze opdracht is dat Tim en Jelle dezelfde opdracht hebben als het team. Ze hebben dezelfde targets, dezelfde requirements en dezelfde modules. Het enige verschil is dat zij   veel vrijer mogen en kunnen denken. De frisse blik van de studenten en hun drive leveren me een hoop energie op. Ze zijn jong en onbevooroordeeld en nog niet tegen muren opgelopen. Naast de energie die ik krijg van de studenten, vind ik het heel belangrijk om een nieuwe generatie talent kansen te geven. Die kansen heb ik zelf ook gehad. Ik vind dat het de maatschappelijke verantwoordelijkheid is van een bedrijf om studenten een kans te bieden en voor een stageplaats te zorgen.”

Meer weten?

Neem contact met ons op via het formulier

Neem contact op