Digitaal printen gaat hele waardeketens op zijn kop zetten

De wereldwijde markt voor industrieel digitaal printen is enorm en zal alleen maar groeien. Er gloren dan ook steeds meer toepassingen in productieprocessen die grote voordelen kunnen brengen, bijvoorbeeld het toevoegen van flexibiliteit en verminderen van kosten. Het creëren van concrete oplossingen voor de high complexity, low volume, high mix markten is echter geen sinecure. Dat geldt in het bijzonder voor OEM’s die digital printing niet als technologische core hebben. Juist zij vinden de maximale toegevoegde waarde in NTS als een partner bij de ontwikkeling, bouw en het life cycle management van printers en modules.

Digitale printing is niets nieuws in de industrie. Zo zorgde de opkomst van inkjet-technologie de afgelopen decennia voor een omwenteling in de grafische en verpakkingswereld. Die werd gedreven door een groot voordeel ten opzichte van de traditionele offset. Nieuwe digitale printers brachten een ongekende flexibiliteit - bijvoorbeeld de mogelijkheid om billboards, magazines en verpakkingen te personaliseren binnen grootschalige productieprocessen - met als gevolg het ontstaan van nieuwe verdienmodellen.

Staat van dienst

‘Inmiddels kun je voorzichtig spreken van een redelijk volwassen technologie wat deze markten betreft’, aldus Wim Steenbergen, Business Manager Digital Printing bij NTS. ‘Dat zie je ook binnen ons bedrijf. Zo kan NTS inmiddels bouwen op een flinke staat van dienst op het gebied van het ontwerpen en realiseren van digitale printing equipment voor OEM’s in de grafische industrie. Toch is het als je het over digitaal printen in de hightech hebt gerechtvaardigd om te spreken over een ontwikkeling die nog in de kinderschoenen staat. Het printen van esthetische en functionele lagen bied bijvoorbeeld een grote diversiteit aan toepassingsmogelijkheden voor uiteenlopende sectoren. Hetzelfde geldt voor allerhande 3D printing-applicaties. In de praktijk zie je dit soort nieuwe en veelbelovende toepassingen echter nog maar mondjesmaat hun weg naar de markt vinden. Wat dit betreft staan we pas aan het begin van de digital printing revolutie.’

Textiel, auto’s en tandprotheses

Vraag Steenbergen naar de actuele en toekomstige toepassingen van digitaal printen en de implicaties voor de markt en hij komt met vele voorbeelden. De mogelijkheid om, ook in kleine series, heel nauwkeurig en met grote flexibiliteit materialen aan te brengen leidt in steeds meer industrieën tot het vervangen van traditionele processen. Zo kun je textiel kleuren met een printer in plaats van een verfbad. In de semicon kun je met behulp van printing functionele lagen leggen zoals geleiders of isolatoren. Het printen van een optische structuur die op tv-schermen wordt gelegd maakt het mogelijk om te schakelen tussen een 2D en 3D kijkervaring. Het is denkbaar om bekabeling in auto’s te vervangen door geprinte circuits op carrosserieën. En het laagsgewijs printen van tandprotheses geeft niet alleen een beter resultaat dan het huidige gietproces, maar geeft ook de mogelijk voor het decentraliseren van de productie.

Grote kansen

Wim: ‘Binnen NTS draaien we in samenwerking met klanten een aantal van dit soort projecten. Die verkeren in verschillende fases, van eerste idee tot en met de daadwerkelijke productie van machines en modules. Ze zijn echter allemaal geboren uit het besef dat digitale grafische, functionele en 3D print-technologie - als stand alone applicatie of processtap - wezenlijke voordelen kan brengen. Zo kun je meer flexibiliteit in productieprocessen bewerkstelligen en kosten reduceren, bijvoorbeeld door het verminderen van het gebruik van materialen. Maar denk ook aan het toevoegen van functionaliteit, het creëren van geheel nieuwe toepassingen en het verduurzamen van de productie. Natuurlijk varieert al die mogelijke winst per case. Maar digitaal printen gaat met de jaren absoluut hele waardeketens in de hightech op zijn kop zetten, in de semicon, kledingindustrie, food, consumer electronics, noem maar op. Dat betekent dat er grote kansen zijn voor machinebouwers die deze nieuwe digitale technologie naar die markten brengen.’

Marktbenadering

Hightech machinebouwers voor wie printing core business is, leunen doorgaans sterk op hun eigen innovatie- en productiekracht. NTS ondersteunt hen vanuit haar propositie als ontwikkel- en maakpartner. Het zijn echter met name de OEMs die kansen zien in het realiseren van digital printing-oplossingen, maar daarvoor niet voldoende kennis en ervaring in huis hebben, die optimaal kunnen profiteren van de diensten van NTS.

‘Die focus leggen wij dan ook in onze actieve marktbenadering’, stelt Shahzad Khan, Strategic Business Developer Digital Printing bij NTS. ‘Dat is een strategische keuze. Wij willen maximaal waarde toevoegen om succes voor beide partijen te garanderen. Complementariteit en het aangaan van een relatie voor de lange termijn zijn dan belangrijke voorwaardes. NTS zoekt idealiter naar betrokkenheid bij het hele creatieproces, vanaf het eerste idee en de ontwikkeling, tot en met de component manufacturing, assemblage, onderhoud en service. Dat past bij ons bedrijf als een sterk verticaal geïntegreerde organisatie die alles onder één dak heeft. Daarnaast is het gewoonweg zo dat we het bij digital printing in de regel hebben over ‘first of a kind-oplossingen’. Het gaat om nieuwe producten die van een concept naar een betrouwbare technologie en implementatie moet worden gebracht in robuuste high speed en high throughput 24/7 productieprocessen. En dat vergt nu eenmaal een veelheid aan specifieke kennis en competenties, multidisciplinariteit en ervaring als system integrator.’

Ben je geïnteresseerd in meer informatie over digital printing?

NEEM CONTACT MET ONS OP

Dit nieuwsartikel was onderdeel van onze nieuwsbrief Accelerating News Q4 - 2019

Meer weten over ons?

Neem contact met ons op via het formulier.

Neem contact op